Wie heb ik aan de lijn? Een oplichter!

De kans bestaat dat u ooit al eens telefonisch gecontacteerd werd door een verkoper. Niet iedere verkoper heeft echter even goede bedoelingen. In 2017 kreeg de Economische Inspectie liefst 5.400 klachten van consumenten binnen over frauduleuze televerkopers. Hoe kunt u ze herkennen? Wij lijsten enkele tips voor u up:

  1. Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en die van de onderneming waarvoor hij belt, bekend te maken aan het begin van het gesprek. De consument moet duidelijk vernemen dat men iets wil verkopen;
     
  2. Een televerkoper moet alle informatie verschaffen over het aanbod. Misleidende oproepen gaan vaak over kortingsbonnen en proefpakketten, haast nooit over de eigenschappen van het product, de prijs, de duur van een eventuele overeenkomst. Vraag dus als consument naar alle details;
     
  3. Controleer of de televerkoper vermeld staat op de zwarte lijst van de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument. Raadpleeg de lijst hier;
     
  4. Ga er niet van uit dat wie niet op de lijst vermeld staat, per definitie als ‘veilig’ kan worden bestempeld;
     
  5. Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. 

Aarzel niet om ieder verdacht telefoontje te melden bij het Europees Centrum voor de Consument

Over AXA Belgium Blog