Vakantiegeschil treft 1 Belg op 4

Vakantieperiodes vormen dé gelegenheid bij uitstek om te ontspannen. Helaas betekent dat niet dat potentiële conflicten zich bij de thuisblijvers moeten rekenen. 24% van de Belgen werd eerder al geconfronteerd met minstens één vakantiegeschil, bijvoorbeeld door het annuleren van een reis. Dat percentage neemt trouwens toe bij min-35-jarigen.

Risico’s tijdens vakantie

Het wijzigen of annuleren van een reis wordt door 72% van de ondervraagden beschouwd als belangrijkste risico, gevolgd door problemen met het vervoer (63%), onaangename verrassingen met de verblijfplaats (59%) en activiteiten op de vakantiebestemming (38%).

Verwachtingen vs. realiteit

We geven het niet altijd toe, maar we vertrekken allemaal met bepaalde verwachtingen op vakantie. Toch draait dit voor 1 Belg op 4 uit op een kleine of grote teleurstelling. Hoe vaak gebeurt het niet dat het zwembad of de hotelkamer er anders uitzien op foto dan in realiteit? (bij een conflict in 40% van de gevallen). Andere geschillen vloeien voort uit boekingsproblemen: niet de kamer krijgen die geboekt was of het vervoer dat ongeschikt blijkt.

Conflict oplossen

Meer dan de helft van de Belgen tracht de vakantieproblemen op te lossen door een minnelijke schikking van het geschil (en dit door meestal klacht in te dienen bij het reisagentschap of de boekingswebsite), 14% gaat verder en stelt een rechtsvordering in, terwijl bij 31% het lopend conflict niet wordt geregeld.

 

*Enquête uitgevoerd in september 2017 met een steekproef van 1000 personen, representatief voor België. Onderzoek in opdracht van LAR (filiaal van de groep AXA Belgium en gespecialiseerd in juridische bescherming) en uitgevoerd door Ipsos.

 

Marnik Vanhaverbeke, directeur van LAR, geeft nuttig advies:

Ik heb een reis geboekt bij een agentschap of online en ter plaatse stel ik vast dat er een groot verschil is tussen de brochure en de realiteit. Wat moet ik doen?

Ga het probleem ter plaatse zeer snel melden. Neem foto’s die later als bewijsmateriaal kunnen dienen. Dien een klacht in bij de klantendienst van het reisagentschap. Als u geen voldoening krijgt, kunt u ook op  de website van de Commissie Reisgeschillen (https://www.clv-gr.be/index_fr.html) een verzoeningsprocedure of een arbitrage opstarten teneinde een gerechtelijke procedure te vermijden. Een beroep op de Commissie Reisgeschillen is slechts mogelijk als u uw verblijf geboekt hebt via een reisorganisator of reisbureau. Als u bijvoorbeeld direct een huurwoning geboekt hebt bij een particulier of verhuuragentschap, is er geen tussenkomst van deze commissie.

Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen?

Wees voorzichtig bij uw reservatie en zeker in het geval van een uitzonderlijke promotie. Zo zult u slechte verrassingen vermijden! U kunt ook uw voorzorgen nemen en een rechtsbijstandverzekering LAR FAMILY Privéleven onderschrijven, die sinds oktober 2017 ook het vakantieverblijf dekt dat u huurt van een derde persoon, een reisagentschap, een verhuurbedrijf van vakantiewoningen of een online verhuurplatform.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel