De winterdip

Fit blijven tijdens de wintermaanden!

Een winterdip, wat is dat eigenlijk?

De winterdip of Seasonal Affective Disorder (SAD) is het ellendige gevoel tussen het einde van de herfst en het begin van de lente. Je voelt je moe en prikkelbaar. De wetenschappelijke uitleg: in de winter krijgen we minder zonlicht te zien. Ons lichaam maakt hierdoor het slaaphormoon melatonine aan én produceert onvoldoende serotonine, het gelukshormoon. Gevolg: vermoeidheid en een slecht humeur! Sommige mensen met een winterdip kunnen ook lijden aan slaapstoornissen of gaan meer enkelvoudige koolhydraten (chocolade, snoep) eten, wat tot gewichtstoename of andere gezondheidsproblemen kan leiden.

Simpele vuistregel: beweeg voldoende!

Tijdens de winterdagen hebben we minder tijd om van het zonlicht te genieten. Daarom is het belangrijk om naar buiten te gaan wanneer je kunt, vooral op zonnige dagen; zelfs even boodschappen gaan doen of gaan wandelen tijdens de middagpauze, helpt al. Beweging biedt heel wat voordelen voor onze lichamelijke gezondheid, maar soms vergeten we dat het ook onze mentale gezondheid ten goede komt:

  • We slapen beter
  • We voelen ons gelukkiger
  • We hebben minder stress
  • Ons geheugen en denkvermogen worden scherper
  • Het zorgt ervoor dat we buiten komen!

Blijf gemotiveerd en trek je sportoutfit aan!

Inderdaad, ‘t is buiten maar frisjes. Maar blijf vooral bewegen en sporten in de gezonde buitenlucht. Een wandeling met de collega’s in het park? Prima om de batterijen op te laden! Dus trek je sportoutfit, handschoenen en muts aan!

Hieronder vind je een aantal tips om gemotiveerd te blijven:

  • Zoek een workoutmaatje – Als je samen met iemand traint, blijf je alert; bovendien komt dit ook je sociale leven ten goede.
  • Stel je nieuwe doelstellingen voorop – Trainen zonder doel kan saai worden, dus als je een doel te bereiken hebt, is het gemakkelijker om je aan je sportplanning te houden.
  • Zorg voor de juiste uitrusting – Je hoeft niet te stoppen met buiten te trainen omdat het buiten koud of nat is. Investeer in kwaliteitsvolle sportkledij voor de winter, zoals thermische shirts, leggings of handschoenen. Dit zorgt voor meer comfort tijdens de training en vermindert je kansen om een verkoudheid op te lopen.
  • Probeer iets nieuws uit – De afgelopen 10 jaar is het aanbod aan sportlessen aanzienlijk uitgebreid. Iedereen vindt wel een sportles die hem/haar op het lijf geschreven is. Als het buiten te glad is om te gaan fietsen, probeer dan eens een les spinning!
  • Thuiswork-outs – Met een work-out thuis kun je heel wat tijd en geld besparen. Op YouTube vind je een hele hoop gratis work-outs waarvoor je geen uitrusting nodig hebt; met zo'n work-out neem je gegarandeerd een vliegende start op de juiste manier.

“Summer bodies are made in winter”, een slogan die je wel eens vaker hoort of ziet in de aanloop naar de winterperiode. Als je tijdens je volgende zomervakantie wilt uitpakken met je lichaam, kan je best al starten in de winter; op die manier heb je voldoende tijd om je levensstijl op een gezonde en duurzame manier te veranderen. Dit zal je helpen om je volgende zomer beter te voelen en er beter uit te zien, maar vooral om het hele jaar door gezond te blijven.

Algemene tips tijdens de wintermaanden

  1. Versterk je immuniteitssysteem: de meeste diagnoses voor gezondheidsproblemen zoals diabetes en hoge bloeddruk worden in de winter gesteld; dit heeft te maken met de gevolgen die het koude weer voor ons lichaam met zich meebrengt. Dit maakt het des te belangrijker om actief te blijven en evenwichtig te eten.
  2. Eet voldoende fruit en groenten: wintergroenten zoals wortelen, pastinaak en rapen kan je gebruiken om te grillen of om er soep van te maken voor een hartverwarmende wintermaaltijd. Havermoutpap is ook een uitstekende keuze, lekker warm, maar ook boordevol vezels en meervoudige koolhydraten (dit zijn koolhydraten die zorgen voor een energie-evenwicht, eerder dan voor energiepieken).
  3. Slaap gemiddeld 8 uur per nacht: de zon komt pas later op, dus is het gemakkelijk om langer te blijven liggen, maar als je te lang slaapt, ga je je futloos voelen. Probeer 7-9 uur per nacht te slapen en hou er elke dag dezelfde routine op na. Op die manier blijft je energieniveau op peil gedurende de dag en heb je minder de neiging om onnodige dutjes te doen.
  4. Amuseer je: het is belangrijk om je sociaal leven in de winter niet te verwaarlozen. Zoek daarom het gezelschap op van vrienden, familie en mensen van wie je houdt.

Lachen, plezier maken en praten met vrienden en kennissen helpen je om negatieve of depressieve gevoelens van de radar te laten verdwijnen! Humor en dialoog kunnen op mentaal vlak namelijk voor een soort van opluchting zorgen, die je sterkt in het voorkomen van een eventuele winterdepressie. 

Mijn gezondheid
Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3200 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2019 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 380 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel