Een verkwikkende nachtrust voor het nieuwe schooljaar

Volgende week gaan de schoolpoorten weer open: gedaan met lang opblijven, tijd om het schoolritme weer op te nemen!  Een verkwikkende nachtrust is belangrijk voor je kind(eren). Enkele dagen vóór de grote dag geven we je nog enkele lastminutetips mee:

1. Hou rekening met ieders slaapbehoeften

Iedereen slaapt anders: diepe slaap, gevoelige slaap, vaste of lichte slaap. Wat alle kinderen gemeen hebben: om in vorm te zijn, moeten ze uitgeslapen zijn. Het gaat er niet om je kinderen te leren om minder te slapen maar te luisteren naar de behoeften van elk van hen en het uur van slapengaan aan te passen. Je kinderen moeten leren om tekenen van vermoeidheid te herkennen: geeuwen, in de ogen wrijven, kou hebben, …
 

2. Regelmaat brengen in slaap- en waaktijden

Dat is wellicht de belangrijkste regel, zeker bij kinderen. Kinderen die op onregelmatige tijdstippen of 's avonds laat gaan slapen, zijn sneller hyperactief of hebben het emotioneel moeilijk. Voor ouders kan het verleidelijk zijn om de kinderen in het weekend lekker lang te laten uitslapen. Volgens chronobiologe Claire Leconte zullen ze in werkelijkheid elke dag op hetzelfde uur wakker worden, ook al blijven ze in bed liggen. En de kwaliteit van de slaap zal niet meer dezelfde zijn. Het is beter dat ze vroeg opstaan en overdag een dutje doen.
 

3. De slaap voorbereiden

Zodra de avond valt, is het belangrijk om je kinderen voor te bereiden op de nachtrust. Rustige activiteiten zoals gezelschapsspelletjes, puzzels of lezen kunnen de opwinding van overdag temperen. Schermpjes worden afgeraden: deze brengen hun inwendige klok in de war. Het blauwachtige licht lijkt immers sterk op daglicht en de hersenen zullen denken dat de dag nog niet voorbij is.
 

4. Slapen in het donker

Overdag is de zon een onbetwistbare bron om het slaaphormoon op te laden. Maar volgens Claire Leconte is het in het donker dat melatonine wordt gesynthetiseerd. Een eenvoudige lichtstraal kan de slaap van je kinderen al verstoren. Zorg ervoor dat gordijnen/luiken goed gesloten zijn om de kamer volledig donker te maken. Als ze bang zijn van het donker kan je altijd een nachtlampje kiezen in oranje tinten, geen blauwe!

5. Het hele gezin doet mee 

Deze tips gelden voor het hele gezin. Jonge kinderen, adolescenten of ouders, iedereen heeft er baat bij om een regelmatig ritme aan te nemen.

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel