“60% van de cyberaanvallen viseren KMO’s”

Sinds afgelopen vrijdag worden verschillende bedrijven wereldwijd geconfronteerd met “ransomware”-aanvallen. De “ransomware”, ook gekend onder de naam WannaCrypt0r/WannaCry, heeft niet minder dan 230.000 Windows-computers geïnfecteerd in minstens 99 landen.

Kleine en middelgrote bedrijven zijn in 60% van de gevallen het doelwit van een cyberaanval.

België is het KMO-land bij uitstek. Het land telt 95% kleine ondernemingen die de economie draaiende houden. Om de cyberdreiging tegen te gaan, lanceerde AXA een oplossing met 6 dekkingen.

KMO’s verzwijgen de cyberaanval

Een cyberaanval wordt door de KMO al te vaak verzwegen. Dat zegt Stijn Muylle, expert in computerveiligheid: “Vele cyberaanvallen hebben tot doel een ander en groter bedrijf te hacken. De aanvallen zijn bovendien geautomatiseerd en blokkeren het IT-systeem. Uit angst voor reputatieschade, betaalt de bedrijfsleider een som geld en dit zonder de garantie op een deblokkering.”

Om de bedrijfsreputatie te zuiveren, voorziet de dekking ‘e-reputatie’ een reeks diensten die door Marnik Vanhaverbeke als directeur van LAR worden toelicht: “We staan het bedrijf in eerste instantie bij met communicatieadvies. Weet dat de interpretatie van communicatie via sociale media sterk verschilt van die in het echte leven. Op langere termijn trachten we de negatieve informatie te ‘verdringen’. Wegnemen is niet mogelijk. Een strafrechtelijke inbreuk op de reputatie pakken we aan via gerechterlijke weg.

Innovatieve hackers

Naast ‘ransomware’ (of software waarmee losgeld wordt geëist) zoals toegelicht door Stijn Muylle, zijn er nog vormen van cybercriminaliteit. “Door de digitalisering, starten vele KMO’s met een online webwinkel. Deze bedrijven houden data bij van hun klanten en het is die data waar hackers jacht op maken om nadien voor grof geld verhandelen”, vertelt Arne Swinnen, een “ethisch hacker” die heel wat grote Amerikaanse bedrijven hielp door veiligheidslekken in hun IT-systemen op te sporen en te melden. Onder meer Google, Paypal, Snapchat, Microsoft, Uber, Yahoo en Facebook zijn referenties.  

Maandelijks tot 1.500 meldingen gekend

Kurt Callewaert, lector ‘Toegepaste Informatica’ aan de Hogeschool West-Vlaanderen, geeft concrete cijfers: “Bij de CERT[1] komen er maandelijks zo’n 1.000 à 1.500 meldingen van een cyberaanval tegen KMO’s binnen. Maar zoals elke misdaad, worden er ook hier heel wat gevallen niet gemeld. Het aantal meldingen kan in realiteit dus twee tot drie keer zo hoog zijn.” Walter Dierickx van AXA vult aan dat er tussen 2014 en 2015 een stijging van deze aanvallen op te tekenen viel van 30%.

[1] https://www.cert.be/nl.html

 

Naast particulieren, lopen ook bedrijfsleiders risico. Bedrijfsterminals, laptops, smartphones en tablets verdienen een optimale bescherming. Vaak beschikken ze over een schat aan persoonlijke en vertrouwelijke informatie van de onderneming en de klant. AXA gaat voor gemoedsrust in het digitale leven van particulieren en professionelen.

 

Meer preventietips?

Contacteer ons
Over AXA Belgium Blog