1 Belg op 3 geconfronteerd met geschil tijdens online aankoop

Op 3 januari gingen de solden van start, ook online. Maar wees alert voor oplichting op het web, cijfers bewijzen het: 31% van de Belgen werd al geconfronteerd met minstens één geschil via internet, en bij 16% van de Belgen was dat naar aanleiding van een online aankoop. De grote meerderheid van hen blijft het internet normaal gebruiken (78%), maar 1 op 5 personen zegt het gebruik van het internet te hebben verminderd.

Als u online het artikel van uw dromen vindt, betaalt u niet zonder risico. 51% van de Belgen is beducht voor het fraude bij internetbankieren. 12% van de Belgen werd daar al het slachtoffer van.

Na het uitvoeren van een beveiligde betaling, kunnen er nog problemen opduiken…

  • één van de belangrijkste is het niet naleven van de leveringstermijn (17% van de gevallen);

  • het product stemt niet overeen met de geplaatste bestelling (12%);

  • de niet-levering van het betaalde product (11%);

  • het ontvangen van een beschadigd product (11%);

  • het gebeurt in mindere mate dat de annulering van uw bestelling niet werd verwerkt of dat het gedebiteerde bedrag niet overeenstemt met het totaal van de bestelling.

Weet dat kleding en accessoires tot de categorieën behoren die het vaakst voor conflicten zorgen.

Enquête uitgevoerd in september 2017 met een steekproef van 1000 personen, representatief voor België. Onderzoek in opdracht van LAR (filiaal van de groep AXA Belgium en gespecialiseerd in juridische bescherming) en uitgevoerd door Ipsos.

Marnik Vanhaverbeke, directeur van LAR, filiaal van de groep AXA Belgium gespecialiseerd in juridische bescherming, beantwoordt onze vragen en geeft ons zijn advies:

  • Wat moet ik controleren voordat ik online koop?

Ga voor een verkoper met een goede reputatie en waar men zeker kan zijn van de levering. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het aantal valse websites toeneemt en spelfouten op deze sites kunnen een indicatie zijn van deze valsheid. Voel je ook vrij om de recensies en opmerkingen van andere gebruikers op de forums te lezen voordat je de aankoop online doet. Controleer tot slot ook of de website een telefoonnummer, een e-mailadres en een postadres vermeldt om zo nodig contact op te nemen met de verkoper.

  • Waar moet rekening mee worden gehouden bij online betalen?

Voordat u uw bankgegevens op de website invoert, moet u de "https" in de adresbalk en het hangslotsymbool zien: dit geeft aan dat de internetverbinding veilig is. Het is beter om te betalen met een bankkaart en niet met een kredietkaart (daar heeft men namelijk minder beveiligingsprocedures). Geef uw gegevens of pincodes ook nooit in in pop-ups: ze worden immers niet gebruikt in veilige omgevingen.

  • Wat te doen bij leveringsproblemen?

Bewaar altijd een bewijs van uw online aankoop om contact op te nemen met de verkoper in geval van niet-levering van het product. Als u een product ontvangt dat niet overeenstemt met het product dat u gekocht heeft, dan moet de verkoper het op eigen kosten terugnemen. Aan de andere kant, als het product conform is, maar u vindt het om verschillende redenen niet leuk, weet dan dat u wettelijk 14 dagen hebt om de verkoop te annuleren. Weet dat je dezelfde rechten hebt als een winkelaankoop.

 

Helaas gebeurt het vaak dat de online verkoper uw claims negeert of onverzettelijk is om een ​​oplossing voor uw probleem te vinden. Daarom biedt LAR een eProtect-verzekering aan die u helpt om te strijden tegen oplichting op internet en uw belangen verdedigt in geval van juridisch conflict. U kunt op het internet surfen en online winkelen in alle gemoedsrust.

 

Over AXA Belgium

AXA Belgium, dat zijn ongeveer 3200 makelaars, 450 bankagenten en 3500 medewerkers die hun expertise ten dienste stellen van 2,9 miljoen klanten om flexibele verzekeringsproducten aan te bieden die aangepast zijn aan hun reële behoeften. Als verzekeraar is AXA Belgium ook een cruciale speler op het vlak van preventie. Bescherming zit in haar DNA, wat iedere dag opnieuw blijkt uit de omvangrijke investeringen in het onderzoek naar en de sensibilisering voor risico's. In 2018 behaalde AXA Belgium een omzet van 3,1 miljard EUR en een bedrijfsresultaat van 396 miljoen EUR.

Privacy disclaimer.

AXA Belgium
Troonplein 1
1000 Brussel